Aktiviti Semasa

Terkini

...2015 agak lambat bergerak. Semua masih dalam perancangan.



Thursday 25 August 2011

Sinopsis Kesuma Jiwa

KESUMA JIWA mengisahkan seorang gadis (KESUMA) yang pekak dan bisu yang bercita-cita mahu mempelajari cara-cara bermain biola. Tinggal bersama kakaknya, KHADIJAH berserta ibunya SYARIFAH. Ketiga-tiga beranak ini dikongkong oleh ruang yang sepi selepas kematian HADI (suami dan bapa).

KHADIJAH yang bekerja sebagai GRO dan ibunya SYARIFAH yang mendiamkan diri sejak kematian suaminya HADI memberi satu situasi yang menjerat jiwa 3 beranak ini. Namun begitu, KHADIJAH dilihat sebagai pengganti Hadi yang bertindak sebagai ketua keluarga yang menjaga ibu dan adiknya. SYARIFAH pula dibayangi rahsia kematian suami dan menghukum diri sendiri untuk tidak bercakap. Ini mengakibatkan ketiga-tiga beranak ini mengharungi hari-hari yang sepi di rumah. KESUMA cuba keluar dari ruang rumah yang sepi itu dengan mencari kegembiraan bertemankan biola peninggalan ayahnya. Sebagai seorang yang pekak dan bisu dilihat cita-citanya untuk mempelajari cara bermain bioala adalah mustahil.

Sehinggalah suatu hari KESUMA berjumpa dengan KHALI iaitu seorang pemain biola jalanan yang bisu. Kehidupan kesuma mula bermakna dan bernyawa dengan kehadiran KHALI tetapi tidak berpanjangan. Rahsia kematian ayah KESUMA akhirnya terbongkar apabila kesuma terlihat perbualan SYARIFAH bersama SUFFIAN tentang HADI (ayah kesuma). Jiwa KESUMA lebih parah apabila, dia mengetahui KHALI bukanlah seorang yang bisu seperti yang dijangka

3 comments:

  1. Mcmn nk tgk telemovie ni klu dah terlepas?

    ReplyDelete
  2. Ada cadangan nak download dari mana2 link?

    ReplyDelete
  3. jika terlepas siaran saksikan di streaming rtm.gov.my...

    ReplyDelete